تبلیغات
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان - آشنایی با جامعه اسلامی دانشجویان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان خوش آمد میگویم ... در این جنگ نرم وظیفه مجموعه فرهنگی این است که هنر را تمام عیار و با قالبی مناسب به میدان آورد تا اثرگذار شود. مقام معظم رهبری


ازتشکل جامعه اسلامی چه می دانید؟

در سال 1375 که اولین کنگره‌ سراسری جامعه اسلامی دانشجویان با پیام مقام معظم رهبری و حضور رئیس قوای مقننه و قضائیه برگزار و اولین شورای انتخابی تشکیل می‌شود، جامعه از لحاظ تشکیلاتی خود را منسجم و منظم می‌کند

جامعه اسلامی دانشجویان، تشکلی ولایت مدار است که بارها مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

ازتشکل جامعه اسلامی چه می دانید؟

در سال 1375 که اولین کنگره‌ سراسری جامعه اسلامی دانشجویان با پیام مقام معظم رهبری و حضور رئیس قوای مقننه و قضائیه برگزار و اولین شورای انتخابی تشکیل می‌شود، جامعه از لحاظ تشکیلاتی خود را منسجم و منظم می‌کند

جامعه اسلامی دانشجویان، تشکلی ولایت مدار است که بارها مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

تاریخچه تشکیل آن به نیمه دوم دهه 60 بر می گردد؛ زمانی که با پایان جنگ و موضوع عزل آقای منتظری و موضع عجیب و نامتناسب انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت در این رابطه و همچنین رحلت امام خمینی (ره) در سال 1368 و انتخاب امام خامنه‌ای برای رهبری انقلاب ، ضرورت ایجاد تشکیلاتی ولایت‌ مدار، بر اساس تفکر ناب اسلامی در دانشگاه‌ها را پر رنگ تر می نماید و بدین ترتیب جامعه اسلامی دانشجویان در سال 1368 توسط آقایان نصراصفهانی، فضائلی، مرادیان درخشان و سهلانی به عنوان هیئت مؤسس اعلام موجودیت می‌کند.

از آنجا که افراد هیئت مؤسس بر این باور بودند که حرکت در نظام ولایی، زمانی از مشروعیت لازم برخوردار خواهد بود که نه تنها ولی فقیه با آن مخالفت نداشته باشد، بلکه آن را تأیید فرماید؛ لذا با وجود اینکه با واسطه‌ای خبر عدم مخالفت رهبر انقلاب با این حرکت مشخص شده بود، لیکن به منظور حصول اطمینان در جلسه‌ای با مقام معظم رهبری، آقای درخشان این سؤال را مطرح می‌نماید که ایشان در پاسخ می‌فرماید: “این حرکت عَلمی است که بلند شده و دیگر نباید بر زمین بیافتد.”

ایشان همچنین توصیه‌هایی به این مضمون می‌نماید که: «شما با گروه‌های دیگری که با نام اسلامی در دانشگاه‌ها هستند برخورد نکنید، حرکت اثباتی بکنید نه نفیی. دوم اینکه سعی کنید آدم‌های کیفی وارد تشکیلات شوند و سوم اینکه هیچ گاه ارتباط خود را با روحانیت از دست ندهید.

هر چند اعلام موجودیت جامعه اسلامی دانشجویان با مخالفت شدید انجمن های اسلامی دفتر تحکیم روبه‌رو می‌شود، اما در دانشگاه‌ها از حرکت جامعه اسلامی دانشجویان استقبال فراوانی می‌شود و تا سال 1370 شاخه‌های آن در شهرستان‌های شیراز، اصفهان، قم، مشهد، تبریز، کرمان و… پا می‌گیرد.

در سال 1375 که اولین کنگره‌ سراسری جامعه اسلامی دانشجویان با پیام مقام معظم رهبری و حضور رئیس قوای مقننه و قضائیه برگزار و اولین شورای انتخابی تشکیل می‌شود، جامعه از لحاظ تشکیلاتی خود را منسجم و منظم می‌کند.

از مهمترین وجوه تمایز اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با سایر تشکل های دانشجویی، ورود آشکار و تابلودار در بحث انتخابات و شناسایی و اعلام کاندیداهای اصلح و مورد تأیید دانشجویان است، در حالی که اکثر تشکل های دانشجویی در مقوله انتخابات با لحاظ برخی مصلحت اندیشی ها به معرفی مصادیق و کاندیداها نمی پردازند، انجام این کار از سوی سیاسی ترین تشکل دانشجویی کشور، همیشه بعنوان سندی از فعالیت سیاسی دانشجویی شناخته می شود.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 جامعه اسلامی دانشجویان از آقای ناطق نوری حمایت می‌کند که با پیروزی آقای خاتمی در آن دوره، فضای جدیدی در سطح کشور و دانشگاه ایجاد می‌شود؛ حوادثی چون تیرماه 1378 نشان‌دهنده آن است که دشمن برای به زانو درآوردن انقلاب و براندازی نظام، امید فراوانی به دانشگاه و گروه‌هایی مثل تحکیم (که شاخه منحله علامه آن اکنون کاملاً از خط اسلام منحرف شده و به دشمنی با نظام می‌پردازد) بسته است؛ بنابراین نقش تشکلی مانند جامعه اسلامی در دفاع از انقلاب بیش از گذشته اهمیت می‌یابد.

تا پیش از سال 1381 ساختار جامعه اسلامی دانشجویان به صورت مرکزی است. در این سال و در پنجمین کنگره‌، اساسنامه اصلاح شده و دفاتر دانشگاهی جایگزین شاخه‌های شهری می‌شود. با افول روز افزون مباحث مطروحه اصلاحات در ابتدای دهه‌ 80 و طرح بحث مبارزه با فقر و فساد و تبعیض جامعه اسلامی دانشجویان در فراگیر شدن گفتمان عدالت‌خواهی در دانشگاه‌ها سهم به سزایی دارد و در حالی که گروه‌های مخالف نظام در دانشگاه‌ها بدنه خود را از دست می‌دهند، الگوهای اسلامی پرطرفدارتر می‌شوند.

با وجود اینکه جامعه اسلامی دانشجویان اولین و تنها تشکل دانشجویی حامی دکتر احمدی نژاد در انتخابات سال 1384 بود، اما بر خود لازم می دانست که در صف اول منتقدین از وی هم باشد و با پیام ها و انتقادات سازنده خود ،در اداره امور دولت را یاری نماید، همچنین در انتخابات سال 1388 باز هم جامعه اسلامی دانشجویان آقای احمدی نژاد را در بین کاندیدا های ریاست جمهوری اصلح می بیند و از وی حمایت می کند.

با اوج گیری جریان فتنه 1388 جامعه اسلامی دانشجویان می کوشید تا با روشنگری و تاسی از فرامین رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خامنه ای پرده از چهره ننگین سران فتنه بردارد و نقش خود را به عنوان یک تشکل دانشجویی متعهد به آرمان های اسلام و انقلاب ایفا کند، البته از شروع دولت دهم جامعه اسلامی دانشجویان تا حد توان سعی کرده و تا به امروز نیز می کوشد تا جلوی انحرافات دولت را از گفتمان سوم تیر 84 بگیرد و اجازه ندهد که این گفتمان توسط برخی از اطرافیان منحرف، مصادره شود، البته باید گفت که تا به امروز توان برخی از اطرافیان منحرف احمدی نژاد از عده ای دانشجوی ولایی مسلمان بیشتر بوده است، اما ما نیز می دانیم که نصر من الله و فتح قریب وبشرالصابرین
ازمنظری دیگر:

این تشکل در بین دانشجویان با اسم مخفف «جاد» شناخته شده است که بر گرفته از ابتدای کلمات «جامعه اسلامی دانشجویان» است و پایه فعالیت‌های تشکیلاتی آن بر اساس تفکرات شهید بهشتی و مبنای اعتقادی اش بر گرفته از ایدئولوژی شهید مطهری پایه‌ریزی شده و ولایت‌پذیری و اجرای منویات رهبری در دانشگاه از همان ابتدا و تا به امروز در صدر رسالت‌های آن قرار داشته است.

با توجه به اینکه خصوصیت بارز این مجموعه، دانشجویی بودن آن است، کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌ها از مرحله‌ برنامه‌ریزی تا مرحله اجرا همه از طریق خود دانشجویان انجام می‌گیرد و مجموعه‌های غیر دانشجویی در آن نقشی نداشته و نخواهند داشت.

جامعه فراز و نشیب های زیادی داشته ولی شاید به جرات بتوان گفت مستحکم ترین و یک دست ترین تشکل از لحاظ عقیدتی است که مقام معظم رهبری نیز در
سال 1383 در دیدار با اعضای این تشکل به این موضوع اشاره نمودند.

همچنین در دیداری هم که مقام معظم رهبری در سال 1384 با اعضای این اتحادیه داشتند، ضمن تأکید مجدد بر مواضع
صحیح و اصولی این تشکل دانشجویی فرمودند:
«من تشکل شما را هم که دوست دارم بخاطر همین است، این جهت گیری درست که با رفت و آمد انسان ها و سلایق مختلف عوض نمی شود، این را مغتنم بشمارید…

هم اکنون دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان در نزدیک به پنجاه دانشگاه کشور و در 26 استان کشور مشغول فعالیت هستند که دانشگاه هایی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نفت و قوه قضائیه را شامل می شود و طبق آخرین آمار تا امروز 17هزار نفر از دانشجویان این میهن اسلامی عضو این تشکل بوده اند و امروزه اعضای ادوار این تشکل جزو موفق ترین متخصصان، مدیران و جوانان این مرز و بوم اند که به طور مثال می توان به آقای دکتر نصر اصفهانی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر سابق بهداشت اشاره كرد.

در چشم انداز این تشکل دانشجویی، تبدیل شدن به عمده بازوی مشورتی دانشجویی رهبری، پیشرو بودن در وحدت حوزه و دانشگاه، پیشرو بودن در نهضت تولید علم و تربیت نیروهای مومن و متخصص در سطح تراز انقلاب اسلامی در ایران و جهان (اعم از محقق، متفکر، سخنران، روزنامه نگار، نظریه پرداز و در صورت نیاز مدیران) دیده شده است و در این راستا تقویت و توسعه دفاتر دانشگاهی، جذب و تقویت نیروهای نخبه و تقویت آنان به منظور کادرسازی برای نظام و گفتمان سازی برای انقلاب را از مهمترین راهها برای رسیدن به این چشم انداز می داند.

گستره‌ فعالیت‌های جامعه اسلامی دانشجویان اعم از مسائل سیاسی، فرهنگی، عقیدتی، تشکیلاتی، آموزشی و غیره زمینه عضویت و فعالیت و شکوفایی دانشجویان دغدغه‌مند را فراهم آورده است تا ضمن کوشش در جهت اسلامی‌تر کردن دانشگاه‌ها، خود را برای ساختن جامعه بزرگ اسلامی و سربازی مقام معظم رهبری و زمینه‌سازی ظهور حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه) آماده كنند.

(که می توانید آن را درآرشیو همین سایت مشاهده نمایید.) دل نوشته ای قدیمی درباره ی جاد……
.
زمانی که به سیر تطور جامعه در سالهای اخیر توجه می کردم .به نوعی این معنای پنهان در برنامه ها و خروجی ها را می توان احساس نمود.اما در مجموع نتوانستم تلاش پیگیرانه و مداومی را در حرکت به سمت دستیابی به کارویژه های یک تشکل دانشجویی را در جاد بیابم. بر این اساس تلاش نمودم تا با نگاهی انتقادی و آسیب شناسانه به این موضوع بپردازم و نتیجه را در اختیار دوستان قرار دهم.
باید باز هم تاکید کنم که این نقدی درون گفتمان جاد است و من به عنوان فردی خودی در این فضا و تشکل که دیگر نسبت مسئولیتی مستقیمی با این تشکل ندارم و البته تمنای قدرتی را در این زمینه نیز ندارم به این موضوع وارد شده ام.
معنای کارویژه یک تشکل دانشجویی اسلامی، در نظر به نقش ولایت(و مفهوم واسطه فیض در زمان غیبت انسان کامل) در ساخت جامعه اسلامی و این قائده در طراحی ساختاری که ولایت پذیری و عمل به فرامین و منویات ولایت مورد توافق کلیه اعضای این تشکل میباشد بدست می آید.
به گمان من در سیر و سلوک این سالهای جاد نوعی گنگی و ابهام از این دیدگاه مشهود است. وبه ویژه بعد از ماجرای سه تیر و مابعد آن به لحاظ تغییراتی که در دسته بندی های سیاسی در کشور صورت گرفت و نوع مواجه متفاوت نسبت به قدرت و مناسبات آن و کافی نبودن نگرش انتقادی صرف و شاید یک بعدی سیاسی که ناشی از هدف گذاری های مقطعی و در افقی نزدیک بود ، اینک رسالتی برای تمدن سازی بر عهده داریم و نظر به فرصت بدست آمده و نیازی که به نوعی برخورد های ایجابی احساس می گردد، ساختار جامعه نیازمند یک باز تعریف اساسی بر اساس ماموریت های امروز است. و این مسئله از دوجهت قابل بررسی است. یکی مباحث ساختاری و این نکته که اساسا هدف این تشکل چیست و برای بدست آوردن و نزدیک شدن به آن چه طرحی در دست اقدام است و دیگر نگاه به منابع انسانی که همانا اعضای دفاتر و در نگاه تاثیر گزاری بیشتر مسئولین دفاتر و بخصوص اعضای شورای مرکزی چندین دوره ای که من در جامعه با ایشان برخورد داشتم(البته این دعوا همیشه بوده است که دفتر مرکزی دارای نقش یا اجازه سیاست سازی و تصمیم سازی برای کل دفاتر را دارد یا تنها دفتری ستادی است) در فهم و تبیین این خود آگاهی تاریخی دچار مشکل عدیده ای هم به لحاظ فردی و شخصی و هم به معنای گروهی و تیمی بوده اند. البته این گمان نظر به برخی استثناء ات نیز دارد .اما وجه غالب اعضایی که در این سالها در این تشکل دچار این گنگی و ابهام بوده اند.(شاید این نوع ورود به بحث و ایستادن در جایگاه منتقد این تداعی را داشته باشد که من همه چیز دان بوده ام و دیگران نادان و گنگ . و این گفته ها برای عده ای که احساس مرا در ورود به این بحث در نمی یابند گران آید.اما چاره ای نیست .)
.
اگر تا اینجا راه را درست آمده باشم، این گنگی و ابهام در فهم نسبت آگاهانه با ساختار جامعه اسلامی سبب حرکت کورمال کورمال در بدنه جامعه و به خصوص دفتر مرکزی می گردد.که به ظواهر بیرونی چون عدم مولف و پیشرو بودن و جریان ساز بودن و داشتن موضع در جریانات اجتماعی و از دست دادن فرصت کسب سرمایه اجتماعی می توان آن را دید. وبه قول حکیمی مصداق این تضاد معنایی شده ایم که ” تا راه بین نباشی کی راهبر شوی؟”
این خلاء مفهومی با شدت و ضعفی قابل تامل، در این سالهای جامعه به وضوح در تجلیات بیرونی آن قابل بررسی است . اگر نظر به برخی مصاحبه های اعضای شورای مرکزی و جهت گیری های تقویمی ایشان بیاندازید.جدای کیفیت پیشروانه و خط اول مواجهات که بسیار کمرنگ است بسیاری از آنها بیشتر برآیند حرکت عمومی گفتمان قالب و مورد وثوق رسانه ای نظام است تا اینکه نتیجه تحلیل داخلی و قائم به خود یک تشکل با سرمایه دانشجویی باشد.و در واقع حاکی از نوعی دریافت حصولی و خبری از وقایع و حوادث است تا دریافتی حضوری و کشفی ( و این جدا از معضلی است که در برخورد با رسانه و استفاده از آن به عنوان ابزار یا هدف به چشم می آید).
منظورم این نیست که این حرکت در خط قالب های پذیرفته شده رسانه ای ،سیاسی ،فرهنگی کار مذموم و غلطی است و دعوت به این نیز نیست که گفتمان جامعه یکسره جدا از قالب گفتمان مورد پذیرش نظام باشد.بلکه ناظر به این مسئله است که نقش تشکل دانشجویی تنها تکرار و تقویت این گفتمان نیست.بلکه گامی فراتر از آن و در طول آن است .نکته در این است که گنگی وابهام شخصی یا گروهی باعث شده است که حرکت جامعه اسلامی دانشجویان در عرض مفاهیم مشهور زمانه قرار گیرد و نه در طول آن و بسا به این خاطر که این نوع حرکت بر اساس مشهورات زماه کم خطر و دارای حاشیه امنیت است و کمتر دچار سوال می شود و البته نیاز به تحلیل تولید شده در درون نیز ندارد.(و به راحتی ضعف تئوریک و مفهومی عزیزان درمبانی را پوشش می دهد)
حال نظری به کارویژه ها از این زاویه بیاندازیم.عدالت خواهی .مطالبه گری.تولید علم .کرسی نقد ونظریه پردازی.و بسیاری دیگر…
به وجه غالب این تعاریف که نگاه کنیم نیاز به نخبگانی است که علاوه بر تسلط به مبانی و اعتقاد به اصول به نوعی خود تولید کننده و مبدع مفاهیم و صورت های این معانی باشند و دارای موضع و پرچم دار اهل و محرم نظام در عرصه ای خود ساخته باشند.کسانی که خود زمین بازی را طراحی می کنند .
به این لحاظ است که بسیار دیده می شود که سرمقاله های کیهان و یادداشت های رجانیوز و دیگر رسانه های دراین خط به خط اصلی وشاید مطلق گفتگوها و فضای جامعه تبدیل می گردد.. و وجه غالب تصورات و تصمیمات در زمین بازی ایجاد شده دیگران و درعرض حرکات و تصمیمات دیگر مراکز تولید فکر قرار میگیرد.
باید این هشدار جدی را بدهم که این نکته در مقایسه با جنبش عدالتخواه دانشجویی که به نوعی دارای گفتمانی با تولید خود و در طول فرمان شش هشت رهبر هستند خود را نشان می دهد. به دامنه و قلمرو فضای خود بنیاد و بر اساس اصول ایشان نگاهی بیاندازید. و مجموعه های پیرامونی این حرکت. مانند مجموعه تولید محصول آرمان یا دستاورد های این حرکت در جریان مبارزه با مفاسد و جریان اعزام نیرو به لبنان در جریان جنگ گذشته یا ریشه های طلبه و حوزوی و یا جریان مجمع مطالبه مردمی در مشهد را رصد نمایید.
البته قصدیکسره بی نقص نشان دادن این حرکت دانشجویی نیست و نادیده گرفتن انتقادات بجا و وارد به این حرکات .بلکه ذکر این نکته است که می توان مولف بود و دارای قدرت جریان سازی و تولید سرمایه اجتماعی و ونیز دستیابی به مفهوم سرمایه فرهنگی و توانایی تولید قدرت فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی داشت.(به گمانم باید بگویم که سازوکاری وجود دارد که درطی آن سرمایه اجتماعی ،فرهنگی و حتی سیاسی را میتوان تولید نمود و از آن به قدرت فرهنگی ،اجتماعی یا سیاسی دست یافت)
شاید سوال بحث برانگیزی باشد اما چه کسی عضو جامعه است ؟
و اگر به خواهیم با تبیین ضد آن به تعریفش نزدیک شویم . چه کسی عضو جامعه نیست؟
به گمانم برای نزدیک شدن به این مفهوم باید یک سیره شناسی انجام داد و فهم سنتی که در طی آن افرادی عضو جامعه شده اند و نیز در شکل دادن به هویت آن نقش داشته اند، می تواند کمک کننده باشد.دستیابی به هویت جامعه مسئله است که برای باز تولید مفاهیم پایه آن نیاز به تجسم بخشی به آن هستیم. باید مولفه های اصلی واجب برای یک عضو جامعه را استخراج کنیم تا از آن برای هدف گزاری های آینده و دستیابی به طرحی برای حرکت مورد استفاده قرار دهیم.
اینکه چاره این معضل چیست و چه باید کرد.خود محتاج جمعی است که در این مورد اتفاق نظر و قدرت عمل دارند.شاید هیئت عالی نظات دارای چنین جایگاهی باشد.و بتوان سازوکاری را طراحی کرد که کسانی در راس هرم جامعه و در دفاتر صاحب مسئولیت گردند که به چنین نگاهی و خود آگاهی رسیده باشند.
نه البته با نگرشی دستوری بلکه با طراحی یک سازوکار فرا اداری نرم که توانایی پوشش دادن به این نیاز را داشته باشد .در مورد جنبش عدالت خواه، هدفی که دنبال آن هستند و راه تبیین شده ای که برای این هدف و مطالبه گری در دست اجرا دارند نسبت مشخص تری با نسبت اعضا جاد با اهداف جاد دارد.و شاید به همین خاطر در پروسه تولید قدرت وتاثیر گزاری به زعم من موفق تر عمل نموده اند. بایستی مفاهیمی که منجر به تاسیس جامعه اسلامی دانشجویان شده اند مورد بازتولید قرار گیرند.و در هر دفتر منطقه ای و استانی کار ویژه های مشخص و معطوف به نیاز های منطقه ای تعریف گردد و سازو کار عملی برای دستیابی به آن را طراحی نمود. نکته حیاتی یافتن نسبت هر عضو با معنای تشکل است .و بی تعریف گذاشتن و رها کردن این نسبت علاوه بر تخریب روحیه شبکه ای و سرمایه اجتماعی معطوف به معنای جاد باعث به بیراهی رفتن این تشکل در گام نخست در مرحله اعضا و درگامهای بعدی از دست دادن توافق مفهومی در کل جاد می گردد. درکوتاه مدت هم دغدغه سازی برای این نکته که انتخاب و یا پذیرش مسئولیت به سمتی صورت گیرد که نخبه گرایی و شایسته سالاری به عنوان یک اصل وخلق درست در تشکل اسلامی جا بیافتد و لابی گری های سیاست بازانه از غفلت و بی مبالاتی اعضا سوء استفاده ننمایندو اهداف بلند و متعالی یک تشکل اسلامی قربانی خواست های مقطعی و شخصی هیچ گروهی نگردد

ا

جامعه اسلامی دانشجویان در سال ۱۳۶۸ به منظور ایجاد پایگاهی برای فعالیت فرهنگی و سیاسی نیروهای حزب اللهی و ارزشی در دانشگاهها تأسیس شد. اعضای هیأت مؤسس این تشکل دانشجویی شامل محمد نصر اصفهانی، مهدی فضائلی، امیرحسین درخشان، محمد مرادیان و سهلانی بودند که پس از برگزاری یک جلسه سخنرانی کاندیداها در انتخابات میان دوره ای مجلس سوم در تالار ابن سینای دانشگاه تهران اعلام موجودیت کردند. پس از آنکه این جلسه با ورود نیروهای تندروی انجمن اسلامی دانشجویان به آشوب کشیده شد و دو عکس از برخورد تند نیروهای انجمن اسلامی دانشجویان با برگزار کنندگان جلسه در روزنامه ها منتشر شد، دانشجویان دانشگاههای مختلف کشور یکی پس از دیگری به سمت جامعه اسلامی دانشجویان گرایش یافتند.
پس از گسترش فعالیتهای جامعه در سطح دانشگاههای کشور، در حالیکه برخی اعضای هیأت مؤسس آن نظر به تعطیلی این اتحادیه دانشجویی داشتند، با پیگیریهای فراوان محمد نصر اصفهانی اولین کنگره این تشکل دانشجویی با پیام مقام معظم رهبری و سخنرانی رؤسای وقت قوه مقننه و قوه قضائیه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران و در سال ۱۳۷۵ برگزار شد.
تأسیس جامعه اسلامی دانشجویان برای نیل به اهدافی بود که آنچنانکه در اصل دوم اساسنامه این اتحادیه تعریف شده “تعمیق فرهنگ و معارف اسلامی ، رشد بینش سیاسی و انقلابی ، تقویت روحیه ی مسئولیت پذیری و گسترش مشارکت مدنی دانشجویان در راستای پرورش نیروهای توانمند در جهت تحقق آرمانهای اسلام ناب محمدی (ص) بر اساس دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) و ولی فقیه زمان ، بهره گیری بهینه از توانمندی اعضای اتحادیه در راستای آئین و میثاق مشترک و منافع ملی و برقراری ارتباط سازنده با تشکلهای دانشگاهی در سطوح ملی ، منطقه ای و بین المللی، در چارچوب منافع نظام اسلامی” از جمله این اهداف می باشد.
درخشش فوق العاده نیروهای پرورش یافته در بطن این اتحادیه در سطح کشور و مواضع عمیق و دقیق فعالین در این تشکل دانشجویی از بدو تأسیس تاکنون، نشان از دستیابی به اهدافی است که در اساسنامه به آن اشاره شده است. ثبات فکری و سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان در طول سالیان متمادی، و همچنین صحت و دقت این جهت گیریها، از دیگر وجوه نشان دهنده استحکام این تشکل بوده و مقوله ای است که رهبر معظم انقلاب نیز چندین بار به آن تأکید نموداند. در دیداری هم که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۴ با اعضای این اتحادیه داشتند، ضمن تأکید مجدد بر مواضع صحیح و اصولی این تشکل دانشجویی فرمودند: من تشکل شما را هم که دوست دارم بخاطر همین است، این جهت گیری درست که با رفت و آمد انسانها و سلایق مختلف عوض نمی شود، این را مغتنم بشمارید…
رعایت تعادل و عقلانیت در مواضع و عدالت و انصاف در انتقاد، از شاخصه های فعالیت سیاسی این اتحادیه دانشجویی بوده و مشی خود را در طول سالیان فعالیت خود، بر اساس پرهیز از افراط و تفریط قرار داده است.
هم اکنون دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان در نزدیک به پنجاه دانشگاه کشور و در ۲۶ استان کشور مشغول فعالیت هستند که دانشگاههایی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نفت و قوه قضائیه را شامل می شود.
در چشم انداز این تشکل دانشجویی، تبدیل شدن به عمده بازوی مشورتی دانشجویی رهبری، پیشرو بودن در وحدت حوزه و دانشگاه، پیشرو بودن در نهضت تولید علم و تربیت نیروهای مومن و متخصص در سطح تراز انقلاب اسلامی در ایران و جهان (اعم از محقق، متفکر، سخنران، روزنامه نگار ، نظریه پرداز و در صورت نیاز مدیران) دیده شده است و در این راستا تقویت و توسعه دفاتر دانشگاهی، جذب و تقویت نیروهای نخبه و تقویت آنان به منظور کادرسازی برای نظام و گفتمان سازی برای انقلاب را از مهمترین راهها برای رسیدن به این چشم انداز می داند.



[ چهارشنبه 30 مهر 1393 ] [ 10:38 ق.ظ ] [ دبیر سیاسی ]

[ نظرات() ]